Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Enemy Territory: Quake Wars

2009.01.03

A Doom befejezése után két alkotója ahelyett, hogy megpihent volna, már következő siker játékukon gondolkoztak. John Carmack volt az egyikük, aki egy olyan motor kidolgozásán fáradozott, mely képes úgy kezelni a modelleket, hogy azok megfelelő sebességgel is futhassanak. Eközben a szoba másik felében American McGee és John Romero kedvenc dobókockás szerepjátékukkal játszottak, melyben John karaktere egy harcos barbár volt, akinek a neve Quake (Rengés) volt. Így először a játék design fantasy akció elemeket tartalmazott volna, ezeket a későbbiekben sci-fi környezetbe ültették és így született meg a Quake mai napig ismert univerzuma

Hihetetlen, de már 11 éves az első rész, amely szó szerint (nevéből is fakadóan) megremegtette a játék közösséget. Hiszen ez volt az első olyan játék, amely nem 2D-s, úgy nevezett sprite technológiát alkalmazott a szörnyek és a tereptárgyak megjelenítésében, mint azt a Doom tett. Itt minden 3D-ben jelent meg, csak úgy, mint maga a környezet is. Mint feljebb olvashattátok azt a három nevet, akik sokat tettek le az asztalra (és tesznek le mai napig is). Későbbiekben sok játék vette meg a Quake 3 motort játékuk számára, ám ekkor okozott az Activison és az ID Software ismét nagy meglepetést a játékosok számára, hiszen a Return to Castle Wolfenstein megjelenése után 2003-ban a Splash Damage fejlesztésével kiadták a játék ingyenes multi változatát, a Wolfenstein: Enemy Territory-t. A játék köszönhetően, hogy ingyenes volt, és nagyszerű multi örömöket nyújtott az embereknek hihetetlenül sikeres lett és az is a mai napig.


Történelem

Ebben az egyedi univerzumba az emberek elérték technológiai szintjük csúcsát és már más bolygók felfedezését is megkezdték hatalmas űrhajóikkal. Az emberiség ekkor találkozott össze a Strogg nevű fajjal, mely más élőlények testrészeinek felhasználásával, növelik cyborg seregüket és így igázzák le az újabb és újabb bolygókat. Számukra nincs kegyelem.


Mikor a Földet lerohanták, nagy nehézségek árán, de végül is visszaverték a megszállókat. Ellentámadásképpen, egy esetleges újabb megszállástól félve beküldtek egy különleges osztagot a Strogg anyabolygó hadigépezetébe, hogy ott végezzenek a parancsnokkal, aki a seregeket irányítja elméjével. Sajnos a küldetés rosszul sült el, így egyedül kellett egy embernek szembe szállnia a gonosz robotokkal (ez volt a játékos szerepe a Quake II-ben). Hiába való volt végül a győzelem, hiszen ez csak lelassította őket, de nem állította meg az előrenyomulásban. Ekkor döntött, úgy a GDF, hogy a háborút a Stroggosra (a Stroggok szülőbolygójára) viszi. Így kezdődött el a végső összecsapás (Quake 4), melyben Matthew Kane-t az idegenek átalakítják robottá, de az átalakulás utolsó fázisában szakasz társai kimentik, így emberi tudata épen maradt. Ekkor döbben rá a katonai vezetőség, hogy ez a katona a győzelem kulcsa a konfliktusban. Új parancsot kap, miszerint el kell pusztítania a Strogg központi agyat, mely végleg legyőzné az agresszorokat. Feladatát sikeresen teljesítve ünnepelve távoznak a bolygóról az anyahajón, mikor is a „különleges” katonát ismét bevetésre hívják…


A Quake Wars ott kapcsolódik be a sztoriba, hogy a Földet megtámadták az idegenek és nekünk kell visszaverni őket vagy ellenkező esetben segítenünk, hogy átvegyék az uralmat az emberiség fölött. A döntés ismét a te kezedben van (meg persze a másik 20 emberében is).


A játékról

Sajnos nem teljes játékról írok cikket megint, így megint csak elképzeléseim lehetnek bizonyos hiányos tartalmakról, amit a tesztelők nem kaptak meg, de sebaj, végül is ez egy multi részre erősítő játék.


Ha nem ismerné valaki az Enemy Territory címmel fémjelzett játékok lényeges játékmenetét, akkor most leírom. Képzeljetek el egy olyan FPS-t, amiben a két oldal célja nem zászlók elfoglalgatása, hanem az adott pályán található feladatok megoldása a cél, amit úgy díjaz a program, hogy területeket foglalhatsz el a térképen vagy tapasztalati pontot kapsz. Akkor itt meg is említem, hogy el lehet itt felejteni a megszokott halálozási, illetve pusztítási arányokat (Frags, Deaths). Az eredmény táblázatban itt csak a nevedet és a szerzett tapasztalati pontjaidat látod. Hiszen itt mindenért ezt kapsz. Lehet ez sokatokat zavarni fog a játék elején, de könnyen hozzá lehet szokni, hiszen a játék egy menet alkalmával értékeli munkásságodat és pontjaid, ha elérnek egy bizonyos szintet, akkor extrákat kapsz az adott kaszttal. Kaphatsz új fegyvereket, gyorsaságot, vastagabb páncélzatot stb..


Kasztok

A játék 5-5 úgynevezett választható kasztot vonultat föl mindkét oldalon. Igaz szinte ugyan azokra a feladatokra vannak beosztva mégis felszereltségük miatt mások, ezért veszem őket külön-külön. A GDF (Global Defense Force) megtalálható Katona (Soldier), aki a harctér edzett harcosa és szinte minden fegyvert tud használni. Köztük a leglényegesebb fegyvert a követő rakétát. Mindemellett küldetés szempontjából általában ők végzik a robbantással járó műveleteket is. Mellette helyezkedik el a Felcser (Medic), aki Defiblirátoraival szaladgálva a harcmezőn visszahozza haldokló katonáinkat és sebesülés esetén elsősegély csomagokat osztogat. A harcmezők építésze a Mérnök (Engineer), aki fegyverzetével a leggyengébb a játékban, mégis az egyik legfontosabb tagja csapatunknak. Ő képes egyedül bázis védelmet építeni (erről kicsit bővebben később). Tud még aknákat telepíteni és járműveket javítani is. A Felderítő Egység (Field Ops) feladata kicsit megváltozott a megszokottaktól. Nincs se mesterlövész puskája, se lopakodásra képessége. De egyben ez a játék legerősebb kasztja. Hiszen lövegeket tud telepíteni és légi támogatást is kérhet, szinte korlátlan mennyiségben. És akkor még nem is említettem, hogy ő cipeli a lőszeres dobozokat is. A kedvencemet a végére hagytam. A lopakodás és álcázás mestere: a Különleges Egység (Cover Ops). Ezzel a fickóval elhullott ellenséges egységek holtesteinek alakját és személy azonosságát vehetjük föl. Igen, két ugyan olyan nevű játékos lesz az egyik csapatban és szint lehetetlen radar nélkül rájönni, melyikük az igazi és ki a kém. Ezen kívül kódfeltörés mesterei, amivel gépek bénulnak meg. Az sem okoz nekik gondot, hogy két helyen legyenek, hiszen telepíthetnek kamerát, melyet a csuklójukon lévő kamerából szemmel tarthatnak vagy esetlegesen felrobbanthatják. Az ellenséges kémek elleni védekezésben, pedig a legfontosabbak, hiszen radart csak ők tudnak telepíteni. Sajnos a negatív élményem csak az volt vele, hogy néhány szívbajos kezdőjátékos megrémült attól, ha egy folyosón bekanyarodtam elé, így lekaszált baráti tűzben. Ámen!


Az Stroggok oldalán kicsit rövidebb leszek, hiszen mint említettem a kasztok a két oldalon nagyon hasonlóak. Itt például az Agresszor (Agressor) az alap katona, aki a csatamezőn az elsősorban áll és küzd. Bajtársa a Technikus (Technician), akinek a nevéről rájövünk, hogy ő szereli össze elhullott robot társainkat. Kicsit lassabb újra élesztésben, mint ellensége felcserei, cserébe viszont az elhullott katonák testéből úgynevezett Feltámadási Pontot (Spawn Point) tud létrehozni, amely addig működik, amíg le nem lövik az a testről. Az Építész (Constructor) nagy meglepetésünkre, épít és szerel. Az Elnyomó (Oppressor) feladata itt is a lövegség kezelése, mind a mellett képes erő pajzsokat felhúzni, amelyeken át lehet sétálni, de nem lehet rajtuk keresztül lőni. Nagyon hasznos tud ez lenni egyes feladatoknál. Itt is a végére hagytam a különleges lopakodó egységséget a Behatolót (Infiltrator), akinek felderítő egysége mobil és nem rögzített, mint ellenségé, ezt külön mi irányíthatjuk és robbanthatjuk föl.


Épületek és járművek

Kezdjük a rövidebb, ám annál érdekesebb résszel. A telepíthető bázis védelem és lövegekről. A játékban három kaszt képes létrehozni ezeket. A Mérnök (vagy Építész), a Felderítő Egység (vagy Elnyomó) és a Különleges Egység (vagy Behatoló). A telepítés pofon egyszerű, hiszen a felszerelésből kiválasztott távcsővel a kezünkben a játékos külső nézetet kap, ahol egy átlátszó fehér vázat kell elhelyeznie, a saját területen belül, hogy minél hatékonyabb legyen. A „rendelés” leadása után az embereknél egy helikopter szállítja le az egységet, míg az idegeneknek az anyahajójukról lövik ki a szerkezetet, amely becsapódás után felépül és működésbe lép. Tehát nem ajánlatos lövegeket a frontra helyezni, míg a védelmi állásokat a bázishoz közel építjük ki, ahol csak porosodnak. A Mérnökök három bázis védelmi állást tudnak létrehozni. Egyet a gyalogság ellen, egyet a földi járművek ellen, egyet pedig a lövegek ellen. Ezekből egy ember csak egyet tud építeni. Fontos tehát, hogy egy csapatban legyen legalább 3 ilyen játékos, akik egymást közt felosszák, hogy mit építsenek, és azokat folyamatosan javítsák rongálódás esetén. A lövegeket a felderítő kasztok tudják telepíteni. A lövegek támogatását ugyan csak ők tudják kihasználni a csatamezőn. Lézeres célbefogó távcsövükkel a célpontot megjelölik, miután a feltöltött ágyú befogta a célt azonnal tüzel, és hatalmas pusztítást visz véghez. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a fejlesztők ebbe a részbe is tettek egy csavart, hiszen ugyan csak egy típusú állást telepíthetünk három különböző fajtából. Itt megtalálható olyan ágyú, amely gyalogság ellen jó köszönhetően annak, hogy nagyobb területre kisebb erősségű becsapódást mér. A másik egy rakétakilövő állás, amely inkább nehéz páncélzatú jármű konvojok ellen hatásos. Nem szabad viszont elfeledkezni a közepes sebzést és közepes hatótávolságon pusztító tölteteket sem, hiszen ezt használja általában mindenki a siker érdekében, mivel véletlen rossz találat esetén várnunk kell pár percet, mire újra lőni tudunk velük. Maradt megint csak a jó öreg különleges alakulat, amely egyetlen dolgot képes építeni, amely önmagával szemben védi meg a bázist. Ez nem más, mint a nagy hatótávolságú letapogató radar.


Járművek terén meglepetés ért megint. Hiszen egy jövőben játszódó játéktól, jövőbeli haditechnikai gépezeteket vár el a játékos. Ilyen téren egyértelműen a robotok a nyerők, hiszen futurisztikus (néha már túlságosan is) gépezeteik megjelenésével szinte minden ellenséges játékos… *köhöm* telerakja az alsóneműjét. Tehát most inkább a Strogg gépparkot vesézném ki felületesen. Máris a legextrémebb járművel kezdeném az Icarus repülő szerkezetével. Ez voltaképpen egy rakétás szék, amely segítségével kisebb távokat tudunk repülni, eközben a karokba épített kis gránátvetőkkel bírunk lőni. A Hog, egy egyszerű csapatszállító, melyben egy sofőr, egy gépágyú kezelő és még négy személy foglalhat helyet. Ha, pedig már rémisztésről van szó, akkor az szóljon nagyot, hiszen a Goliath nehéz lépegető a játék legtekintélyesebb és legerősebb monstruma. Azt hiszem talán a Robotzsaruban látott biztonsági robothoz fogható a látványa. Egy személyes és guggoló pozícióban pontosabban lehet vele célozni. Hornet a Stroggok egyetlen légi egysége, mely két személyes és ellenséges légi alkalmatosságok ellen hatásosabb inkább.


A GDF oldalán a szokásos még napjainkban is sokat látott kocsik, tankok és repülők felturbózott változatait használhatjuk. A legkisebb, ám leggyorsabb egységünk a Quad, amelyről még lőni se tudunk, viszont van benne turbó funkció (, hogy minek azt ne kérdezzétek). Van egy Badger telepjárónk is, amely valamiért kiköpött mása a az amerikai hadseregnél használt kocsiknak. Így tehát ülhet benne egy sofőr, egy géppuska kezelő, és még három utas, akik közül kettő lőhet a platóról, a harmadik, pedig élvezi a fuvart. Jah, és el ne felejtsem! Ebben is van turbó! Van még egy csapatszállító is, melyben öt ember fér el. Persze, hogy ebben is van turbó. Van még két helikopter is. Az egyik az Anasi mely repülő és helikopter egyben. Tankok levadászásában tökéletesen remekel. A másik egy csapatszállító, melyben öt ember fér el. Egy sofőr, két gépágyús és két utas, akik menet közben is eregethetik az áldást. Nem akarom magam megint ismételni, de nem tudom kihagyni, hogy megemlítsem, hogy ezekben is van turbómód. Persze, ha a Stroggnál van egy erős lépegető, akkor az embereknek is kéne valami „Joker” jármű, ezért a készítők belerakták a Titan Tankot, amely annyira, de annyira… béna a lépegetőhöz képest, hogy inkább a bázison, hagyom és gyalog indulok útnak. Ha legalább a tűzerejével csökkentené lapossági faktorát, akkor talán használnám, de fél perc alatt szétszedik az ellenséges járművek.


A béta tartalma

A béta jelenleg három pályát és három fajta játékmódot tartalmaz. A játékmódok között a legkedveltebb az Objective (Feladat) alapú meccs, ahol a két oldal csapatainak egyetlen célja, hogy a megadott feladatokat elvégezzék a pályán (például híd felrobbantása, bázis elfoglalása stb.). A másik félnek természetesen az a feladata, hogy szabotálja vagy feltartsa az ellenséges erőket, míg le nem jár az idő. Ugyan is ekkor a védekező csapat nyer. Hasonló módon működik szinten a Camping (Hadjárat) mód, ahol a játékosok mind a három pályán játszanak egymás után és, aki több meccset nyer, az lesz a végső győztese a hadjáratnak. Az utolsó a Stopwatch, amiben a játékosok egyetlen célja, hogy minél több XP-t gyűjtsenek, egy adott időn belül, hogy győzelemre vigyék seregüket.


A három kipróbálható pálya jelenleg Ark, The Valley, illetve Area 22. Az Ark nevű pályán a játékosok célja, hogy felrobbantsák/megvédjék azokat a bio tartályokat, melyek Strogg testeket tartalmaznak. A másik pálya, mely talán az egyik kedvencem az Area 22, ahol egy GDF katonai bázison őriznek egy Strogg űrhajót, amiből az emberi tudósok új technikákat nyernek. Ismét ennek védése vagy felrobbantása célunk, miközben mellékfeladatok során a bázis védelmét kell szabotálnunk, hogy társaink biztosan bejuthassanak. Az utolsó pálya, amely a legutóbbi frissítéssel kaptak meg a játékosok, a videókban sokat látott Valley. Itt a GDF lendül támadásba, hogy megelőzzön egy ökológiai katasztrófát, mivel a Stroggok mérgező hulladékot akarnak önteni a folyóba, így veszélyeztetve a helyi emberi populációt. Persze az idegenek mindent megtesznek, hogy ezt véghezvigyék.


Grafika és Hangok

Egy fontos dologról nem tettem, még említést. Ez pedig a grafikai megjelenítés. Ezt az oldalát a játéknak a Doom 3 óta ismert és, azóta sokat foltozott grafikus motor, az Id tech 4 szolgáltatja. Nos, őszinte legyek, mikor még csak a játékot bejelentették, hogy ez a motor szolgáltatja a játék kinézetét, kétségek fogtak el. Hiszen a motort idáig csak két játékban láthattuk remekelni. Az egyik a Doom harmadik része volt a másid, pedig a Quake, immáron negyedik része. Mindkét játék csodálatosan nézett ki, csak egy gond volt ezekkel. Mindkettő zárt és sötét belső terekben játszódott, kivéve a Quake-t, ahol néha kisebb külső tereken is autózhattunk, de sajnos ezek minősége (festett hátterek stb.) sem volt a legjobb.


Viszont John Carmack bejelentette az aggódó játékosoknak, hogy a Quake Wars-ban egy új technológiát próbálnak ki. Ennek Mega Textures a neve. Az új technika által nem sok kis apró textúrát tölt be egy a játék egy pálya minden egyes részére, hanem egységes óriás textúrát használnak, ami mindent lefed. Gondoltam ez nagyon rondán fog kinézni. Első indítás után viszont pozitívan csalódnom kellett. Első játékom alkalmával nem hittem a szememnek. A játék csodálatosan nézz ki. A fák lombjait suhogtatja a szél. A repülők felszállás előtt port kavarnak föl. A katonák soha nem voltak még ennyire kidolgozottak még egy játékban sem, mint itt. A járművek fémes felületének csillogása, pedig minden játékos szívét megmelengetik. Persze, ennek a grafikának, meg is van az ára. Jelenlegi közepes konfigurációmon a játék közepes beállításokkal 15-25 FPS között döcögött, ami sokszor jelentette elhalálozásomnak okát is.


Hangok terén is minden a helyén van. A fegyverek, sugárvetők tüzelés, a gránátok robbanás közben remekül szólnak. Sajnos itt megint az Stroggokat fogom dicsérni. Hiszen az egyedi fegyverek és járművek mellett, a parancsnok hangja (avagy kommentátoré) annyira hangulatos, hogy az valami hihetetlen. Igazi, „idegen hangulata” van és nem holmi sima szinkron, ami csak néha benyögi, hogy „Győztetek!” avagy „Vesztettek!”. Itt folyamatosan halljuk, ha valamit jól csináltuk, illetve elszúrtunk. Legjobban talán az UT bemondójához lehetne hasonlítani egy kicsit.


Összegzés

A játék összességében már most is remek. Igaz a szokásos béta teszt alkalmával meg vannak az idegesítő hibák, de remélhetőleg a teszt orvosolja, majd ezeket.


Végezetül szeretném meg köszönni, az Activision-nek, hogy biztosítottak a Gamekapocs íróinak béta kulcsokat, hogy így a világon az elsők közt írhassunk erről a nem mindennapi játékról. Tudom, sokan várják ezt a játékot az első képek megjelenése óta (köztük én is). Mivel nekem lehetőségem, nyílt kipróbálni, így remélem okoztam pár örömteli pillanatot és információ éhségeteket is csillapíthattam számotokra a most őszi megjelenésig

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.