Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Star Wars Battlefront Pc

2008.04.03

Bevallom, mikor először hallottam, hogy a Lucasarts a Battlefield sikere után saját Star Wars játék fejlesztésébe kezdett ennek a gamenek a játékmenetével, kicsit elkeseredtem, mivel féltem attól, hogy már megint egy ellaposodott klónt akarnak összedobni. Ezt az elméletemet csak megerősítette egy másik hír is, mely szerint a fentebb említett gammához már régóta készül egy modifikáció is, mely gyakorlatilag ugyanazt adja tejesen ingyen (leszámítva persze azt, hogy az eredeti játékkal rendelkezni kell hozzá), mint a most fejlesztés alatt álló produktum. Ezek a kételyek gyengülni látszottak a videók alapján és most, hogy végre a kezem között van a végső anyag már kijelenthetem: kellemesen csalódtam benne.

Miből lesz a cserebogár

játék alapját a Battlefield 1942 játékmenete szolgáltatja. A sikert annak köszönhette, hogy a szokásosnak mondható FPS elgondolások helyett egy multiplayer központú gammát készítettek el, ahol a cél az ellenőrző pontok elfoglalása és az ellenfelek létszámának csökkentése volt. A megjelenéskor a legnagyobb sikert kétség kívül a vezethető járművek megjelenése okozta. Bármelyik, a pályán megjelenő földi, vízi, illetve légi alkalmatosságba beülhettünk és vezethettük több, kevesebb sikerrel. A rendkívül nagy csatákat kínáló multiplayerben akár 64 játékos is részt vehetett. Ez a szám mára már nem mond sokat, hiszen a rekord jóval 100 felett van, de annak idején ez gigászi volt.

Minden egységnek! Indulás!

A telepítő lezavarása után nekiláthatunk elkészíteni a profilunkat, mely után már indulhatunk is a harcmezőkre. Előbb azonban érdemes az options menübe ellátogatni és személyre szabni a billentyűzetkiosztást illetve a grafikát. Előbbi alapból nem túl szerencsés kiosztású, utóbbit pedig nem méri fel jól a game, ha gyengébb kártyával megyünk (sajnos már egy 9600-as, anno középkategóriásnak számító karin sem megy maxon a grafika 1024*768-on). Ezt követően jöhet a nagy kérdés: multizzunk, vagy jöhet egy kis singleplayer? Az igazat megvallva a kettő között halovány a határvonal. Az egyszemélyes rész mindössze annyiban különbözik online társától, hogy nem lehet más gamereket bevonni a harcokba, illetve történeti szállal is rendelkezik.
Az egyszemélyes kampány négy opciót tartalmaz. Az Instant Action a kiválasztott planéta és harcoló felek után egy rögtön játszható alternatíva a türelmetlenebbek számára. Aki viszont igazi Star Wars eksönt szeretne viszont látni, az mindenképp a történeti résszel kezdjen, melyből kettő áll a rendelkezésünkre: a Klón háborúk csatái, illetve a lázadók és a birodalom által vívott ütközetek formájában. A hangulatot nagyon jól megteremtették a fejlesztők. A filmbetétek sokat dobnak a feelingen, igazi kezdő löketként szolgálnak indításkor. Míg a betöltésre várunk, addig egy animált bejátszás a helyszínt igyekszik bemutatni nekünk, mármint a bolygót. Ez után jöhet a karakterválasztás, melyről később kicsit bővebben is beszélünk. A Galactic Conquest (mit adj isten, a BF 1942-höz készülő modnak is ez a neve…) igazi csemegének ígérkezik. Feladatunk nem kevesebb, mint egy egész bolygórendszer uralmunk alá hajtása. Megítélésem szerint az AI is erősödik ebben a módozatban, mely egyébként sem nevezhető bugyutának. Ha látják, hogy lövünk, akkor elugranak onnan, ha pedig nagy a túlerejük, akkor bátrabban masíroznak előre. Persze még mindig nem lehet tökéletességről beszélni, több esetben is kihagyják a jobb helyzeteket, de legalább nem hagyják ki az ellenőrző pontok elfoglalását. Ez irgalmatlanul nagy hibának számított a BF 1942 esetében. Többször voltam tanúja annak is, hogy hirtelen szegény NPC nem is tudta hova menjen, ezért csak egy helyben toporgott, egyszer erre, másszor arra indult neki az erdőnek.
A multiplayer elég gyengécskének tűnt nekem első látásra. A kattintás után egyből jön a Gamespy (ez a nagyhírű angol nyelvű, online játékmagazin programja, mely a játékosokat segíti, bár szerintem nincs túl sok gyakorlati haszna) felajánlása, hogy hozzuk létre accountunkat, de ezt kihagyhatjuk. Lépjünk tovább, majd jöhet a nagy kérdés: csatlakozunk valahova, vagy mi magunk hozunk létre szervert. Előbbinél legördül majd egy lista (mely már tartalmaz pár szervert a megjelenés napján is!), melyből kiválaszthatjuk a nekünk leginkább tetszőt és mehet az online hent. Ha mi szeretnénk hostolni a harcokat, akkor először is állítsuk be az Options menüpontban (a főmenüben) a hálózati adatainkat, majd adjuk meg a szerverünk nevét, állítsuk be a szervert és már mehet is a harc. A beállításnál a maximális létszám 20 fő. Ez kicsit érthetetlennek tűnt nekem, mivel a hivatalos adatoknál csak 16 fő volt megadva. Ha dedikált szervert indítunk, akkor ez a mennyiség egyel lecsökken. AI egységeket is bevonhatunk a harcokba, így lesz csak igazán grandiózus minden egyes helyzet. Remélhetőleg kijön majd valami modifikáció, mely megoldja azt, hogy ennél több ember is fel tudjon csatlakozni egyszerre.

Harcolj katona!

A játékmenet a már sokat emlegetett játékon alapul tehát. Célunk itt is ugyanaz: elfoglalni az ellenséges ellenőrző pontokat, megtartani azt és lecsökkenteni az ellenség létszámát. Ez igen egyszerűnek hangzik, de közel sem az. Az ellenőrző pontok bevételének van egy igen hosszadalmas metódusa, mely külön izgalmat csempész a játékmenetbe. Mikor megérkezünk a piros fényoszlophoz, akkor megindul egy kis piros jel fehérré válása a jobb oldalon. Ameddig ez a kis jel el nem fehéredik, addig bármikor megjelenhet az egyik spawn ponton egy rosszarc, hogy keresztül lőjön minket. Amint azonban elkezd zöldülni és elnyeri teljes árnyalatát már a mienk a célpont. Különböző droidokat is láthatunk a harcmezőkön ezeknél a pontoknál, ezek az életerőnk újratöltéséért felelnek. Lőszert az elhullajtott lőszercsomagokból kaphatunk, melyek egy harcos elhalálozásakor marad a helyén. Ezek különböző színben és formában vannak jelen, minden fegyver típusnak van egy lőszerpakkja. Ezzel a folyamatos és esztelen lövöldözés problémáját már meg is oldottuk, nem árt figyelni a lőszer mennyiségére, mivel az hamar kifogyhat és akkor nincs az a hatalom, mely megment minket a jobb létre szenderüléstől. A pályák legtöbbje felépítéséből adódva alkalmas különböző járművek használatára. Mind a négy nagy frakciónak és azok szövetségeseinek meg van a maga járgány csoportja. A Klón harcosoknak egy kisebb tank, egy lépegető (AT-TE) és a filmből jól ismert Gunship áll a rendelkezésére. A Droidok seregét az Episode 1-ben sokat akciózó Stap-ok és AAT-k színesítik, valamint a Pók robotok, melyek az Episode II-ben debütáltak. A lázadóknak a jó öreg X-wing, Y-wing szerepel a légi alkalmatosságok listáján, a földi egységeket a Snowspiderek alkotják. A birodalom színeiben a Tie Fighterek, azok bombázó változatai, valamint a híres lépegetők és Speeder Bikeok indulnak. Ezeken kívül több ismert gépcsoda is feltűnik majd.

Klón harcosok, Rohamosztagosok és minden, mi jó

game igen sok karakterosztályt tartalmaz. A négy különböző frakció (Clones, Droids, Empire, Rebels) egyenként öt egyedi kaszttal rendelkezik, de olyan hírességek is szerephez jutnak a harcokban, mint maga Darth Vader, Luke Skywalker vagy Count Dokuu. A Klón harcosok közül az első a sima katona, egyszerű széria felszereltsége van, viszont kellő mennyiségű lőszerrel van ellátva. A második a nehéztüzérség képviselője. Egyedi öltözetéről is felismerhető. Egy igen erőteljes fegyvert visz magával, mellyel nagy pusztítást tud okozni, bár kevés lőszert kap hozzá, termál detonátort és aknákat is szállít, melyeket a járművekre szerelve szintén veszélyesnek lehet minősíteni. Szerencsére minden katonának van egy alap lézer pisztolya, mely ugyan nem túl hatékony, de ki lehet lőni vele az ellent. A harmadik kaszt a pilótáké. Roppant gyenge fegyverzettel, de több lőszerrel és életerővel bírnak. Természetesen a mesterlövészek sem maradhattak ki, nekik egy mesterlövész puska, termál detonátor és egy kém robot jutott. Az ötödik, azaz az utolsó kaszt képviselője a Jet Trooper. Legfőbb jellemzője a közepesen erős fegyvere és a repülő alkalmatosság a hátán. Ezzel egy időre képes repülni, így nagy távolságokat tud megtenni másodpercek alatt. Sajnos hamar kifogy a nafta belőle, de az újratöltődik. Fontos, hogy vetődéskor nem tudunk lőni, akárcsak a repülések egyes metódusaiban, ennyivel is adóztak a készítők a realizmus oltárán.
A többi frakció ugyanezekre a kasztokra épül, ezért felesleges jobban részletezni, elég csak a különbségeket taglalni. A droidoknál például a rakéta nem az utolsó kaszt kiváltsága, hanem az elsőé, ugyanitt az utolsó helyen a Droideka áll, mely saját pajzzsal is rendelkezik, mely képes a legtöbb kisebb fegyvernek ellenállni. Persze a tűzereje is igen tekintélyes, de a vizet nem szereti. A Birodalom színeiben z utolsó helyen lévő Dark Trooper szintén rendelkezik jetpackal, ám azt csak egy nagyobb löket leadására tudja használni, nem tud vele repülni. A lázadóknál is itt van egyedül eltérés, az ötödik kasztot a Wookiek képviselik. Nehezebb végezni velük és a fegyverük is közepesen erős.

Terep gyakorlat

A harcok többsége mind más bolygókon fognak zajlani. Az összes nagyobb helyszínt megtalálhatjuk majd, kezdve a Geonosistól, Yavinon ás az Endorig minden nagyobb csata helyszínén ügyködhetünk majd. A single részt a Naboo bolygón kezdjük ahol bámulatosan szép a környezet. A csata első része a külső erdős, mezős részen zajlik majd a régi romok között. Festői környezet, ideális a nagyobb haderők mozgósítására. Ezután érünk csak be a városba, ami egyenesen fenséges látványorgiával várja a harcosokat. A kidolgozottság, a részletesség és a hangulat felejthetetlen. Az épületek díszesek, jellegzetes motívumokat hordoznak. A vízcsatorna is nagyszerűen fest a város közepén. A Bespini map is szintén két részt ölel fel. A városi garázdálkodás előtt még a külső platformokon is helyt kell állni. Rendkívül jól leutánozták a hangulatot, sőt, még azt a különleges vöröses hatást is, mely ott lóg a levegőben. A Geonosison is érzékelhető lesz ez a fajta légkör. Itt leginkább a háttér az, ami hangulatossá és élvezetessé teszi ezt a mappet, mivel főként sziklák tarkítják az egészet. Külön jó pont, hogy a fejlesztők nem elégedtek meg azzal, hogy ismétlődő dolgokkal szúrják ki a gamerek szemét, hanem igenis lemodellezték az egészet. A Tatooine sivatagos helyszíne igazi különlegesség lesz a Jedi Visszatér rajongóinak. Megjelenik ugyanis a Sarlaac is, melyben Luke és Solo kellett volna, hogy 1000 évig szenvedjen. Ennek környezetében alakították ki a terepet. Ezt követően jutunk el majd Mos Eisley-ba, ahol a városi környezetben mutathatjuk meg ki az úr a gáton. A gyakran labirintus jelleget öltő belső részen elég nehéz dolgunk lehet, mivel az ellenfelet nem egyszer csak a sarok mögött pillanthatjuk meg. Az Endor is tartogathat meglepetéseket. A bozótosok kiváló fedezékkel szolgálnak majd, de a fák is jó szolgálatot tehetnek ilyen szempontból. Taktikázni ideális ez a környezet, mivel nem csak a lövöldözésről szól a harc. A Yavin is hasonló tereppel rendelkezik, bár rengeteg a rom is benne, melyek szintén sok fedezéket tudnak adni. A Kashyyyk bolygó nem lett különösebben emlékezetesebb darab, de mindenképpen jól lett megalkotva. Ez a Wookiek szülőhelye (az Episode 3-ban fog szerepelni), így akad majd belőlük egy pár. Az élővilág különösen szép, repülnek a madarak, a vízben halak úszkálnak, igazi idilli környezet. Kamino ugyanolyan esős, zord időjárású, mint ahogy azt a mozivásznon láthattuk. Szerencsére nem csak külső helyszíneken, hanem a belső részen is ügyködhetünk, így megcsodálhatjuk a termek szépségeit is. Rhen Var az utolsó a sorban. Kopár, sivár, egyszóval nem egy kellemes környék. Itt a fegyverek szava dönt majd, nem a járművek tűzereje. Mindössze ennyiből áll a felhozatal, szívfájdalmam, hogy egy űrcsata sem szerepel benne, pedig volt egy pár a filmben is.

Látvány orgia

Bizony, illik az alcím arra, amit majd láthatunk. A grafika olyan szintű, hogy abban semmi kivetni valót nem tapasztaltam, bár tény, hogy csak DirectX 9-es kártyán látható teljes pompájában. A karakterek kidolgozottsága messze túlmutat az eddigi SW játékokon, sőt, több FPS-t is szégyenbe hoz vele. A járművek szintén részletesek, pontosan úgy néznek ki, ahogy azt a filmben láthattuk. Igen nagy felbontású textúrákat használtak a fejlesztők, így ez is sokban hozzájárul a moziban látott vizualitás visszaadásában. Az effektek kapták talán a legnagyobb hangsúlyt. Az egésznek a lelke a Blur effekt, valamint a bump mapping technológia, mely opcionálisan ki is kapcsolható a nagyobb framerate elérése érdekében. Ugyan nem használták őket olyan szinten, mint ahogy azt például a Doom 3-ban láthattuk, de még így is bőven megfelel a célnak. A természet csak messziről szép, ha nagyon közel megyünk, akkor láthatjuk, hogy még mindig a jó öreg papírforma érvényesül sajnos. Ezt annak a rovására írom, hogy a gépigényt valahol optimalizálni kellett. De csak most jön a lényeg, a slussz poén, a nagy meglepetés, mely naggyá teszi a nevet: az interaktív környezet! Gondoljunk csak a geonosisi csatára. Milliónyi ellenfél küzdött meg egymással, folyamatosan hagyták el a bolygót az űrhajók, állandóak voltak a járművekkel indított ütközetek. Ebből nem sokat láthattunk volna vissza, ha nem gondoltak volna erre is a készítők. Véletlenszerűen startolnak az űrhajók, folyamatosak a légi csaták, állandó a tűzharc. Hihetetlen aprólékossággal figyeltek oda mindenre, mely a mozi élményt hivatott visszaadni, mintha csak mi ülnénk ott a lövegtorony mögött, vagy a pilótafülkében. Ennek a sok részletnek hátránya is van, mégpedig kettő. Egyrészt igen erős vas kell a megjelenítéshez, másrészt egyes dolgokra nem figyeltek oda kellőképpen. Ennek egyik példája a Tatooine, ahol a föld bizonyos része a fal mellett egybeér egy másik textúrával, ami nem túl szép látvány. A HUD felépítése igen praktikus lett. A bal felső sarokban a lőszermennyiséget követhetjük nyomon, míg a jobb felsőben saját- és járművűnk állapotára vigyázhatunk. Az alsó sarokban egy kis map segíti a tájékozódást, míg a másik sarokban fontosabb információk jelennek meg. Ugyan már az elején említeni kellett volna, de én mégis itt teszem meg a menürendszer kitárgyalását. Az intró elmaradt, ezt kompenzálva olyan mozgalmas háttéranyagot készítettek el a fejlesztők, ami a váltakozó zenével párosulva felettébb kellemes böngészést tesz lehetővé.
A fizika sajnos már nem ennyire fényes. A repülő alkalmatosságok sebessége szélsőséges, az irányításuk túlzottan arcadeos lett. Ráadásul ha maximális sebességgel haladunk, akkor jóformán nem lehet kihasználni a számunkra rendelkezésre álló légteret. Hogy miért fontos ez? Mert bizony lelőnek minket, kegyetlenül! Ha túl messzire repülünk a helyszíntől, akkor megjelenik egy figyelmeztetés, mely után rögtön vissza kell fordulnunk, különben darabokra hullik a gépünk, persze velünk együtt. A földi járművek irányítása az iménti nagy sebességhez képest néha kicsit lomhának tűnhet. A lépegetők navigálása igen időrabló folyamat, de megéri ezt a tűzerőt a frontvonalhoz szállítani. Ugyan vannak gyorsabb szárazföldi egységek is, de ezek irányítása szintén nem fedi a valóságot, viszont a sérülékenységük már igen. Például egy Speeder Bike-al nem szabad ész nélkül menni, mert egy rosszul bevett kanyar felkenhet minket a falra, akárcsak az emlékezetes erdős üldözési jelenetben az Endoron. Rossz pont, hogy a járgányok nem sérülnek látványosan. A nagyobb találatok után csak maximum füstölnek kicsit, de a végső robbanásig nem nagyon lehet észrevenni semmilyen külsérelmi nyomot rajtuk.
A zenéket a már jól ismert melódiák alkotják, így azokra nem is érdemes kitérni, mindig a megfelelő zene megy a megfelelő helyen és ez a lényeg. A fegyverek viszont már átlagosnak mondhatóak hangzás szempontjából. A legtöbb egy kaptafára készült, alig van némi különbség közöttük ezen a téren. A környezet hangjait is hallani a legtöbb helyen, így ha átmasírozunk a bokrokon, akkor annak hallható momentumai is vannak. Külön érdekesség még, amit itt említenék meg, hogy a hivatalos leírásban ugyan szerepel, de játék közben nem találtam meg a hang chatelés lehetőségét, azaz a voice over ip-t. Elméletileg ezzel is rendelkezik a játék.

Végre!

A Lucasarts sajnos már sokszor bizonyította, hogy nem feltétlenül párosul a minőség a Star Wars játékaival. Gondoljunk csak a Force Commander, vagy a Battlegrounds kisebb bukására. Ez a game azonban végre egy olyan alkotás, mely méltó arra, hogy az SW logót hordozza magán. A Jedy Academy óta nem jelent meg ilyen kvalitású játék a piacon, ráadásul a PC-s platformon tátongó hatalmas űrt is pótolja némileg, mely az Episode II alapján készült konzolos játék miatt keletkezett, mivel mi nem részesülhettünk abban a szerencsében, hogy megvívhassuk a geonosisi ütközetet, vagy hogy Kamino esős világában kalandozzunk. Most azonban megadatik a lehetőség a sokat látott harcok átélésére, mely után bátran ki lehet jelenteni, hogy a Battlefront egy jó darabig listavezető lesz a Csillagok Háborúja gammák sorában!

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.